Na lang surfen op het internet heb ik uiteindelijk gekozen voor een ooglasercorrectie via Inter-Vision in Istanbul.

Inmiddels ben ik gelaserd en kan ik een objectief oordeel vellen over deze aanbieder voor ooglasercorrecties in Turkije. Ik hoop hiermee andere mensen een goed beeld te kunnen geven die ook voor de keuze staan om hun ogen te laten laseren in Turkije of Nederland.

Je vliegt met Pegasus (dus NIET Turkish airways of KLM!) en landt op een vliegveld in het Aziatisch gedeelte. Hierdoor moet je nog ong. een uur met transfer naar je hotel. Staat dus niet juist in het informatiepakket van Inter-Vision.

vooronderzoek in Amsterdam: Je krijgt een uitgebreid onderzoek. De gegevens worden gemaild aan de arts in Turkije en na ong. een week krijg je antwoord of je in aanmerking komt voor behandeling of niet.

De dag van vertrek; op Schiphol verzamel je met de groep. De verzorgingsmap wordt uitgedeeld (Hierin ontbreekt de beschermende nachtbril. Volgens Johan heb je die niet nodig, maar dit is zeker niet waar! Na de behandeling mag je niet in je ogen wrijven en bij het slapen gaan is een gewone zonnebril niet erg comfortabel. Hiervoor zijn de beschermbrillen (met foam aan de binnenkant) wel benodigd). Na het inchecken ging ieder op Schiphol zijn eigen weg. op het vliegveld in Turkije heeft Johan visums geregeld en gingen we als groep door de paspoortcontrole. 's avonds kwamen we aan in het hotel en gingen nog naar een leuk restaurantje in de omgeving (wat al gereserveerd was).

De behandeldag; s'ochtends vroeg werden we gewekt, aan het ontbijt en snel naar de kliniek. Hier werd kort door Johan uitgelegd welke druppels je wanneer moest gebruiken. Daarna vertrok Johan naar de OK en werden de behandelingen gestart.

Je wordt om de beurt geroepen en krijgt dan een verdovingsdruppeltje in je ogen. Ook wordt je dan gereed gemaakt voor de OK (mutsje, schort en slofjes).

De behandeling; Je moet gaan liggen, krijgt een plastic zeil over je gezicht gelegd (best ruw) en er worden twee gaten geknipt bij de ogen. Dit is absoluut niet hoe het in Nederland zou gaan, is best verstikkend en erg ouderwets. Maar goed, je bent in Turkije en accepteert de situatie. De behandeling zelf neemt ong. 15 min in beslag. Johan loodst je door de behandeling heen door te vertellen wat er gebeurt en houdt je hand vast als je dat prettig vindt. Het is niet geheel pijnloos, ik heb in ieder geval nog wel wat ongemakken gevoeld. later hoorde ik wel dat iedereen vooraf twee keer gedruppeld was en dat was in mijn geval slechts 1x. Misschien toch te weinig verdoving gehad. Dus áls je naar Istanbul gaat; zelf goed vragen voor verdoving.

Na de behandeling; je wordt een donkere kamer ingeloodst en in een stoel gezet. Daar blijf je tot alle behandelingen zijn uitgevoerd. Er zijn GEEN mogelijkheden om te liggen (is echt niet fijn!) en er wordt NIET gedruppeld door het personeel van de kliniek!!! Gelukkig waren er een aantal partners mee in onze groep die ervoor zorgden dat iedereen ieder uur werd gedruppeld. Hoe dit anders had gemoeten weet ik niet, je hebt tenslotte de eerste twee uren een zanderig/brandend gevoel in je ogen en moet je ogen dicht houden. Tijd bijhouden lukt niet zelf met je ogen dicht en zelf druppelen had ook echt niet gelukt!

Daarna met zijn allen terug in het busje en naar het hotel. Daar hebben we allemaal een paar uur geslapen en daarna was het branderige gevoel al weg! Ik kon zelfs al aardig zien .

Er was besloten (door Johan) dat we in het hotel moesten eten “omdat iedereen moe was”. Uiteindelijk was het eten erg duur en bovendien niet lekker! Johan ging na het eten direct naar zijn kamer om te slapen (20u ) en wij zijn met de groep nog Istanbul ingegaan. Niemand was moe, maar Johan heeft afspraken gemaakt met het hotel dat hij de groep daar laat eten…(zodat het verblijf en eten voor hem gratis is). Als je na de behandeling ergens wilt gaan eten; bespreek met de groep hoe iedereen zich voelt. Je kan buiten het hotel op zoveel plaatsen heerlijk eten voor een goede prijs!!! Zeker veel beter als in het hotel!

De dag na de behandeling; 's morgens vroeg gewekt voor het ontbijt. Snel gegeten en naar de kliniek voor controle. De behandelend arts bekijkt je ogen en je moet met twee ogen een paar letters op lezen. Daarna sta je buiten en ben je klaar. Ik ben slechts een paar minuten binnen geweest, maar zag met beide ogen al meer dan 100%!

Toen iedereen was geweest zijn we Istanbul gaan verkennen. De groep is toen opgesplitst en iedereen heeft er een fijne dag van gemaakt. S'avonds is er weer besloten dat je ergens gaat eten (gereserveerd door Johan). Na het eten ging Johan naar zijn kamer en zij we met de groep nog lekker blijven kletsen in de lobby van het hotel. Heel fijn dat je weer kan zien zonder lenzen of bril!!

De dag van vertrek naar Nederland; gewekt en snel ontbeten. Als groep ingecheckt en zo ook een gezellige vlucht gehad. Johan heeft na de landing niet meer op de groep gewacht, maar ging als een speer weg naar zijn trein. Hij had dit in het vliegtuig al wel gezegd, maar het is toch wel zo leuk als hij was gebleven totdat iedereen bij de bagageband was aangekomen.

De nacontroles; na 2 weken en 2 maanden krijg je een nacontrole. Als alles goed is ben je klaar en kan je gaan genieten van je zicht zonder bril of lenzen!

Achteraf heb ik een heel leuke reis gehad waarbij het ooglaseren een onderdeel was. Het is me absoluut niet tegengevallen, al vind ik wel dat Johan kortaf kan zijn (heb dit zelf niet gehad, maar wel gemerkt richting andere mensen uit de groep) enorm gehaast is. De begeleiding tijdens de reis houdt eigenlijk op nadat je behandeld bent.

Geef niet al een recensie voor op de webite direct na terugkomst in Nederland. Laat het berusten en wacht je uiteindelijke resultaat af! Na 3 mnd kan je pas echt een goede beoordeling geven van het resultaat van de ooglasercorrectie.

Uiteindelijk is mijn resultaat niet naar tevredenheid; Mijn zicht is met beide ogen goed, maar het verschil in de ogen afzonderlijk is groot. Met 1 oog zie ik nog steeds maar 80% en dat wordt ook niet beter. Hiervoor zal ik moeten worden nabehandeld in Turkije. Achteraf had ik het prettiger gevonden als ik de nabehandeling gewoon even in Nederland kon doen. Ook al is de nabehandeling gratis, je krijgt toch weer hoge kosten voor reis en verblijf.

Ook nog even een aandachtspuntje voor ooglaseren in het algemeen: als je voor bijziendheid (veraf niet goed kunnen zien) wordt gelaserd kan het zijn dat je een leesbril nodig hebt na de behandeling!! Dit was in onze groep bij twee mensen het geval. Konden direct na de behandeling niet goed meer zien van dichtbij en raakten daardoor behoorlijk in paniek. Het is iets waar je dus wel rekening mee moet houden bij de keuze of je je ogen wel of niet laat laseren.

Al met al ben ik blij dat ik mijn ogen heb laten laseren. Het gemak om op te staan en alles meteen scherp te zien is het meer dan waard geweest! Geen gehannes meer met lenzen of bril, heerlijk! Maar ik ben toch ook wel teleurgesteld dat niet beide ogen 100% zien. Dit is vast niet iets wat aan te rekenen is aan de kliniek, maar als je slechts een afwijking van -2 hebt verwacht je niet met nog een reststerkte te zitten na de behandeling